Doba, kdy zaměstnanci s radostí přijímali jakýkoliv vstřícný krok a benefit od svých zaměstnavatelů je nenávratně pryč. O změně zaměstnání dnes uvažují i spokojení zaměstnanci a více než 13 % lidí ročně svou práci změní. I kurz angličtiny, byť zdarma, se tak může minout účinkem, kterého se snaží firma u svých lidí docílit. Proč?

Doba se mění. Firmy se snaží čím dál více a nápaditěji nabízet svým lidem firemní benefity. Stravenky, penzijní připojištění a flexibilní pracovní doba už je téměř historický přežitek. Zaměstnance dnes zaujme práce z domu, masáže a asi nikdy se neomrzí příspěvek na dovolenou. I ten má však omezenou dobu efektu. V momentě, kdy si zaměstnanci na nějaký benefit navíc zvyknou, stává se samozřejmostí. Samostatnou kapitolou jsou pak koučinky a kurzy cizích jazyků.

Lidé si více váží svého času

Jazykových kurzů a lektorů je dnes nepřeberné množství a vybrat kvalitu odpovídající taky cenovým možnostem firmy není vždy snadné. O to horší je pak stav, kdy i po x lekcích zaměstnanci používají hlášky typu „stejně nic neumím“, nebo „jenom ztrácím čas“. Zaměstnanci si dnes totiž mnohem více váží i vlastního času, který se snaží věnovat rodině. A pokud angličtinu nemají kde použít v praxi, ztrácejí osobní motivaci se jí skutečně věnovat. Je možné to ale vůbec změnit?

Ano. Je třeba se však na celou problematiku podívat komplexněji. Čeho si zaměstnanci váží nejvíce? Pokud jim firemní benefit dává smysl, mohou jej využívat tak, aby neomezovali čas strávený s rodinou, a aby se jim využívání benefitu vyplatilo také v běžném životě, tedy v praxi. Podívejme se tedy na výhody a nevýhody dostupných kurzů.

Porovnání typů kurzů. Jaké jsou výhody a nevýhody?

STANDARDNÍ KURZ

Výhoda: Lektor dochází do firmy a zaměstnanci si tak jen „prodlouží“ pracovní dobu. Pokud je navíc čas nastaven během pracovní doby, zaměstnanec si prodloužit dobu teoreticky ani nemusí. Pokud samozřejmě stíhá svou standardní práci.

Nevýhoda: Lektoři málokdy využívají skutečný potenciál jednotlivých studentů. Už vůbec se pak nepracuje s vnitřní motivací každého jednotlivého studenta. Vše se tak unifikuje a výsledek je chabý..

Osobní pohled: Zažila jsem několik kurzů angličtiny. V případě tréninku konverzace s rodilým mluvčím to bylo jakž takž přínosné, ale velká motivace k posunu v tom rozhodně nebyla. Navíc zaměstnanci se často obávali ukázat, jak slabou znalost angličtiny mají před nadřízenými i kolegy. Podvědomě se obávali zhoršení svého postavení ve firmě.

ON-LINE VZDĚLÁVÁNÍ

Výhoda: Zaměstnanec / student může využívat on-line vzdělávání kdykoliv potřebuje a není tak omezen v práci časem, ani dalšími kolegy, před kterými se snaží „držet dekorum“. Zaměstnanec se učí pracovat s on-line systémy.

Nevýhoda: Není-li žádné konkrétní zadání, cíl, a nikdo se studujícím zaměstnancem nepracuje, ztrácí brzy student motivaci se vůbec učit a on-line vzdělávání využívat. Přestává nacházet čas na studium a je demotivován vlastní neschopností se učit, když má kurz k dispozici.

Osobní pohled: On-line kurzy ztrácí vztahovou stránku věci a vazbu mezi učitelem a žákem, která žáka motivuje ke studiu. Pokud využijeme jakýkoliv on-line kurz pouze samotný, bez využití kouče či mentora, je to dle mého pouze ztracená investice.

Jak tedy správně vybrat?

Na to jsme se zeptali Martina Dvořáka, zakladatele největší on-line jazykovky v České republice.

„Výuce cizích jazyků se věnujeme od roku 1998 a od roku 2006 jsme se zaměřili na online výuku. Postupně jsme vytvořili unikátní systém výuky postavený na vědeckém výzkumu lidské paměti, který využívá metodu rychlého učení, metodu vytváření vjemů a další zásadní principy, které v dnešním vzdělávacím systému nejsou často využívány. Například díky nastavení denních cílů a motivačních videí zvyšujeme vlastní motivaci studentů. Efektivním spojením různých metod, principů a nástrojů jsme dosáhli systému, který rapidně zrychluje úspěch výuky a stává se něčím, co Vás baví a do čeho se nemusíte nutit. V dnešní době mají firmy spoustu možností. Je proto třeba o to pečlivěji volit kvalitu a vnímat skutečné potřeby jak žáků, tak firmy,“ vysvětluje Martin Dvořák.

Unikátní systém, který je dnes ověřený již více než 119 tisíci zákazníků, využívá už i 402 škol v České republice. Letos navíc největší on-line jazyková škola u nás spustila zcela novou mobilní aplikaci, díky které mohou studenti využít i tzv. mrtvý čas. Třeba 10 minut čekání na autobus, nebo 5 minut během reklamy při čekání na oblíbený seriál v televizi. Studium cizího jazyka je tak i pro časově vytížené manažery a klíčové zaměstnance dostupnější než jiné varianty.

Pohledem studenta angličtiny = podnikatele

Expresní kurzy tvůrce Martina Dvořáka a jeho týmu už využily i společnosti jako Reiffeisen Bank, ČEZ, Siemens a další významní giganti na trhu. Především však kurzy využívají desetitisíce menších a středních podnikatelů.

Jedním z nich je také úspěšný on-line podnikatel Dušan Souček, odborník na prodejní on-line strategie, zakladatel firmy Affilbest.cz, a od roku 2018 také manažer největší informační kampaně v oblasti jazykových kurzů.  .

„Při své práci často cestuju a čerpám inspiraci a energii v zahraničí. Před pár lety jsem byl ale s angličtinou docela na štíru. Potřeboval jsem on-line řešení, které by mi dávalo smysl. Přistoupil jsem k tomu tedy stejně jako u svých klientů. Když nastavujete strategie, musíte si předně stanovit jasné cíle a pak kroky, kterými chcete cíle dosáhnout. Potřebujete nastavit vzájemnou komunikaci a principy,“ objasňuje Dušan Souček. A právě v tomto vnímá hlavní výhody.

„Můžu si nastavit cíl, denní plán a systém sám vyhodnocuje, na kolik plán plním nebo ne. Procentuální hodnocení mi ukazuje, jak jsem zvládl nebo nezvládl konkrétní cvičení i celkový kurz. Kolik mi toho chybí nebo že jsem naopak překročil denní limit a měl bych se věnovat něčemu jinému, aby mé učení bylo efektivní. Kromě on-line výuky můžu ale také využít individuální skype lekce s lektorem a on-line konverzační lekce s dalšími studenty,“ jmenuje další aspekty kvalitních kurzů Dušan Souček.

S výukou angličtiny získáváte i metody leadershipu

„Jsem přesvědčený, že pokud podnikáte nebo jste klíčovým člověkem ve firmě, bez angličtiny se neobejdete, ale musíte se učit efektivně a pragmaticky, abyste neztráceli čas a motivaci. Jinak z toho zase nic nebude,“ zdůrazňuje mág na on-line strategie, který aplikaci sám využívá už několik let. „Jeden z cílů, které jsem si dal, je šířit povědomí o tom, že učit se angličtinu nebo jiný jazyk, je možné i JINAK. Rychle, jednoduše, smysluplně. Na tomto studiu mnozí manažeři a menší podnikatelé totiž získávají návyky na správné řízení projektů a týmů. Ve skutečnosti se neučíte jen jazyk, ale i metody leadershipu.“

 

 VYUŽIJTE UNIKÁTNÍ KURZY

  TOP jedničky v ON-LINE vzdělávání jazyků v České republice